Klasifikačné otázky

Autor: Renata Benda-Prokeinova | 9.5.2016 o 22:50 | (upravené 10.5.2016 o 14:01) Karma článku: 1,43 | Prečítané:  270x

Klasifikačné otázky nám identifikujú respondentov, základné informácie o nich, niekedy až príliš osobné údaje. No je na každom respondentovi, čo o sebe prezradí.

Po dlhšej odmlke, opäť pokračujem v písaní o dotazníku. V tejto kapitole sa budem venovať klasifikačným otázkam. Človek-študent by si povedal, čo sa na tomto dá riešiť.

Klasifikačné otázky nám identifikujú respondentov, základné informácie o nich, niekedy až príliš osobné údaje. No je na každom respondentovi, čo o sebe prezradí.

V prvom rade sa chcem venovať umiestneniu "klasifiakčných otázok" v dotazníku. V literatúre nájdete teórie o tom, že ich stačí dať na koniec dotazníka. Opäť hovorím zo svojej skúsenosti, nie je to dobrý napad. Ja som kedysi tiež išla podľa tejto teórie a dopadlo to tak, že respondenti mi vyplnili dotazník a klasifikačné otázky sa im už asi nechcelo. Mala som polovyplnený alebo poloprázdny dotazník a stratený pohľad nad strateným respondentom a časom.

Ujalo sa mi v praxi, že klasifikačné otázky sú uvádzané na začiatok dotazníka. Predsa len sú to informácie, ktoré každý o sebe vie.

Prechádzam k jadru problému a to obsahovej náplni klasifiakčných otázok. Čo všetko sa môžeme pýtať resp. čo všetko by sme mohli od respondetov získať z hľadiska charakteristiky? Určite pohlavie (to nie je až také spúkromné), vek, vzdelanie, bydlisko, plat, verovyznanie/náboženstvo, sociálny status ... a ak vás ešte niečo napadne, pošlite mi. Prejdem si jednotlivé položky.

Pohlavie

Odpoveď na túto otázku je jednoznačná v mnohých prípadoch. Nemusím sa jej detailne venovať.

Vek

Prichádza prvá komplikácia, Sú dve možnosti: 

1. respondent uvádza presnú celočíselnú hodnotu reprezrentujúcu jeho vek

2. respondent označí interval, v ktorom sa nachádza jeho skutočný vek.

Ako vytvoriť intervaly veku? Najskôr si treba uvedomiť akú cieľovú skupinu respondentov chceme dotazníkom osloviť. Potom odporúčam nahliadnuť na stránky Štatistického úradu SR alebo do štatistickej ročenky a pozrieť si vekové intervaly a tie premietnuť do dotazníka. 

Prečo toľko roboty s jedným VEKOM. Keď začnete analyzovať výsledky dotazníka, budete musieť overiť reprezentatívnosť vašej vzorky (vášho výberového súboru) pomocou Chí kvadrát testu dobrej zhody. Keďže budete mať intervaly kompatibilné so ŠÚ SR, nebudete mať problém získať údaje o základnom súbore.

Vzdelanie

Štruktúra vzdelania môže byť veľmi jednoduchá alebo až príliš členitá. Opäť to závisí od skutočnosti koho vlastne budete oslovovať. V každom prípade ak chcete robiť detailnú štruktúru pomôžte si ISCEDom.

Bydlisko

Tu treba premýšlať, čo vlastne chcete získať za informáciu. Najjednoduchšie delenie je mesto/vidiek. 

Ak chcete mať vzorku reprezentatívnu z hľadiska krajov, je vhodné požiadať respondenta, nech uvedie kra svojho bydliska. Vyhnete sa tak situácii, že Vám budú vypisovať názvy obcí a vy budete prácne dohľadávať, v ktorom okrese a kraji sa dedinka nachádza. A taktiež si treba uvedomiť, že respondent môže bývať v Bratislave, ale trvalý pobyt má v Poprade.

Plat

Veľmi citlivá záležitosť. Ak dopytujete študentov, pýtajte si ich na vreckové od rodičov a na zárobky z brigád. Je im to textovo bližšie ako príjem. Ak sa dopytujete pracujúcich respondentov, prosím Vás uvádzajte informáciu, či chcete brutto alebo netto. Moja skúsenosť je, že ľudia okamžite vedia povedať svoj čistý plat. Totiž, to je to čo aj dostanú na účet. V hrubom to málokoho zaujíma, len si pri tom uvedomí, koľko sa mu mesačne strháva z platu. 

Ďalšia vec, nečakajte, že Vám každý napiše svoj plat, len tak z fleku. Je to súkromná zaležitosť a mnoho ľudí je na to citlivých. Veď sa to predsa môže niekto dozvedieť, tak radšej nenapíšu nič, alebo si vymyslia nejakú cifru.

Ideálnejšie je opäť vytvoriť platové intervaly podľa Štatistické úradu SR  netto/brutto.

Vierovyznanie

Pred pár rokmi som vypĺňala hárok Sčitanie ľudu 2011 a zostala som v nemom úžase, koľko cirkví a náboženských spoločenstiev už máme. Pre detailnejšie info tu je link http://www.culture.gov.sk/registrovane-cirkvi-a-nabozenske-spolocnosti-f9.html

Sociálno-ekonomický status

požičala som si definíciu

Veľký sociologický slovník charakterizuje tento pojem ako sociálne postavenie, tiež sociálne spoločenské postavenie. Je to nepresne ohraničený pojem používaný v prostredí v zmysle miesta, polohy jedinca v štruktúre istej soc. skupiny či organizácie, kde sa používa aj zástupný termín sociálna pozícia., niekedy aj sociálna rola. Sociálny status (lat. status = postoj, postava, zriadenie, pomery, blahobyt), v najobecnejšom chápaní sa používa tento termín ako súhrnné vyjadrenie sociálnej pozície človeka v určitej spoločnosti, resp. v skupine spojené s určitou mierou ocenenia zo strany druhých.

Asi najzákladnejšie členenie je podľa ekonického postavenia viď ŠÚ SR : zamestnanec, SZČO, dôchodca a ostatní (tam patria najmä nezamestnaní a ženy na rodičovskej dovolenke)

Keď si detailnejšie preklikáte ŠÚ SR, nájdete aj iné typy delenia, napríklad podľa ekonomických činnosti SK NACE Rev.2, či klasifikácie podľa zamestnania. 

Dobrá rada na záver, čím členitejšia struktúra otázok tým naročnejšie prezentovanie výstupov v grafoch.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?